imwe.be

Welkom op mijn persoonlijk blog

Blog

Wist-je-datjes over koffie

Dat koffiebonen eigenlijk geen bonen zijn maar pitten van de koffiebes, of dat de eerste koffie werd uitgevonden in Ethiopië, en dat koffie meer aroma’s bevat dan wijn, dat wist je misschien wel allemaal. Maar weet jij ook welke koffies momenteel de populairste zijn en wat hen net zo succesvol maakt?

De nummer 1

Benieuwd naar welke koffie vandaag op nummer 1 staat? Die plek gaat naar de Segafredo. Deze koffie is niet alleen de nummer 1 espresso in Italië maar ook in de rest van de wereld. Segafredo werd oorspronkelijk opgericht door Massimo Zanetti. Zanetti was de drijvende kracht achter de oorspronkelijke koffiebranderij en gaf een impuls en nieuwe vitaliteit aan het bedrijf, waaraan hij dus ook zijn eigen merknaam "Segafredo Zanetti" toevoegde. Het merk ontwikkelde zich vooreerst in Italië, waar het al snel een leider werd op de markten voor consumptie buitenshuis zoals restaurants en cafés en de grootschalige nationale en internationale distributie. Later veroverde Segafredo ook internationale markten. Bij Segafredo hebben ze één missie: de smaak, cultuur en bereiding van de echte Italiaanse espresso tot over de hele wereld kenbaar maken. Dat doen ze door een product van gegarandeerd de hoogste kwaliteit aan te bieden, van de boon en aan de plant tot in het kopje. Italië is immers het land van tradities, waaronder het genot van een goede koffie aan het eind van een lunch of avondmaal.

De meest succesvolle

Geen enkel merk heeft zoveel succes als de Senseo. Ook al is het niet echt een koffiemerk. Het is namelijk de commerciële naam van een bepaald koffie bereidingssysteem aan de hand van handige pads. En geloof het of niet, het is een Nederlandse uitvinding. Waar een klein land groot in kan zijn. Ze worden geproduceerd door de Nederlandse ondernemingen Philips en Douwe Egberts. Senseo is wereldwijd een enorm succesverhaal. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het eenvoudige gebruik (één druk op de knop en je hebt in minder dan een minuut een kopje koffie), de lage kostprijs (zowel van de machine als van de koffiepads zelf) en het systeem dat zorgt voor een romig laagje schuim op iedere kop koffie die je zet. Dit systeem werd aanvankelijk in 2001 al in ons land op de markt gebracht en dan pas in de meeste Europese landen, de Verenigde Staten en Australië.

De New Generation

Een nieuw model dat elke koffieliefhebber ongetwijfeld kent is de Senseo New Generation. Deze verbeterde versie maakt het mogelijk de hoogte van het schenk plateau aan te passen zodat kopjes van verschillende groottes kunnen worden gebruikt, van een kleine espresso tot een grote lungo. Dit apparaat heeft bovendien een licht indicator die aangeeft wanneer er niet voldoende water is voor de bereiding van twee kopjes koffie. Later kwamen er ook machines op de markt met een melkreservoir, voor de perfecte latte macchiato en cappuccino. Mmm, heerlijk toch, die koffie breaks!

Geef een reactie

Thema door Anders Norén